Sunday, 29 July 2012

Hilangnya Nilai Sebuah Kemerdekaan


Tidak lagi seperti dulu.


Hari Kemerdekaan menjelang tiba. Kempen kibarkan Jalur Gemilang juga telah dilancarkan. Namun, mengapa lebih banyak bendera yang bersifat kepartian berbanding Jalur Gemilang? Ke mana hilangnya semangat mengibar Jalur Gemilang baik sahaja di bangunan-bangunan Kerajaan, premis-premis perniagaan, tempat-tempat awam bahkan di rumah?



Tidak dapat dinafikan aura PRU itu semakin kuat. Namun, kenapa semangat kemerdekaan itu tidak diterjemahkan pada ketika ia sedang menghampiri ulang tahunnya yang ke-55?



Itu belum lagi, Jalur Gemilang usang yang masih dikibar ditiang-tiang meski sudah koyak dan lusuh. Sedangkan lebih banyak bendera-bendera kepartian yang lebih gah berkibar berbanding Jalur Gemilang.


Gambaran awal, rasa cinta dan sayang yang telah luntur.


Kemerdekaan itu milik bersama, tanggungjawab bersama.

Ayuh, kibarkanlah Jalur Gemilang
Sila ambil perhatian baik proksi Kerajaan mahupun pembangkang. Kemerdekaan itu milik bersama, maka sepastinya menjadi tanggungjawab bersama. Jangan pula, lembu punya susu, sapi dapat nama.


Sebagai rakyat Malaysia, usah lupa bahawa kita juga bertanggungjawab. Jika orang luar sanggup datang secara haram kerana percaya bahawa negara kita lebih baik daripada negara asal mereka, kenapa tidak kita berbangga atas nikmat aman dan kemerdekaan?


Bukan perlu mengangkat senjata, hanya kibarkan Jalur Gemilang. Belajarlah mencintai dan menghargai nikmat kemerdekaan.



Jenama sebuah kemerdekaan.



Persoalan ketidakpuashatian mengenai tema, logo dan lagu kemerdekaan kini sedang rancak diperdebatkan. Jika pada mulanya tema Janji Ditepati menjadi persoalan dan permainan pihak pembangkang semata, kini logo dan lagu tema kemerdekaan semakin membara ketidakpuashatian rakyat yang pelbagai lapisan dan latar belakang.



Industri kreatif tanah air seolah diperlekeh. Konsep asas sesebuah logo, perlu mudah dan jelas. Logo bertindak menjadi ‘branding’ akan sesuatu produk. Analogi mudah. Jika logo tidak menarik atau telah menimbulkan banyak andaian negatif, adakah mungkin pelanggan akan memilih produk kita? Ada sesiapa yang melabur untuk rugi?

Janji sudah ditepati, kini masa balas budi?  Bagi MS, bait inilah yang memberikan impak paling tinggi dalam lirik lagu ini. Asas yang mencacatkan hingga wujudlah momentum yang memberi kredit kepada pihak lawan. 

Pertemuan PM bersama kepimpinan anak muda
Kredibiliti yang bertanggungjawab mula dipersoalkan. Kenapa? Mengapa? Bagaimana? Siapa? Pelbagai persoalan penuh tanda tanya. Biar siapapun yang terlibat, sepastinya kepimpinan perdana yang akan menerima tempiasnya. Jangan kerana kepentingan sendiri, tergadai perjuangan. Landasan perjuangan, demi agama, bangsa dan tanah air.

Kepimpinan mahasiswa juga telah turut bersuara, memohon keprihatinan kepimpinan negara berhubung isu ini. Bersuara dengan matang atas dengan aspirasi mahasiswa, tiada perlu panjat pagar. Inilah anak muda pewaris bangsa.

Jika mereka yang pro kerajaan sudah mula rasa sesuatu, apatah lagi yang sebaliknya. Jelas, tindakan perlu diambil segera.


Esok yang lebih baik.

Memenangi hati rakyat tidak patut didefinisikan dengan membeli hati rakyat semata-mata. Ia lebih daripada itu.

Usah lupa, kunci kuasa merdeka itu ada pada rakyat dan bakal diterjemah. Bukan sekadar menepati janji, bahkan merealisasi hari esok yang lebih baik.



Masa hadapan tentunya berbeza dari masa lalu. Kita tidak akan dan tidak boleh kembali kepada masa lampau. Oleh itu, kita mesti belajar cara untuk menghadapi masa hadapan kerana pelajaran masa lalu tidak mampu memberi jawapan. -Charles Handy



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...