Wednesday 11 July 2012

Bersedia Dengan Lampu Kuning


Keghairahan ke Putrajaya

Semakin hari, dapat dilihat bertubi-tubi cubaan untuk menggulingkan kerajaan. Buktinya baru-baru ini insiden mengamuk di Jabatan Perdana Menteri oleh pasangan yang boleh disifatkan sebagai hilang akal. Berderet-deret tujahan peluru ditujukan kepada pemimpin nombor satu negara, YAB Perdana Menteri. Baik kepada Datuk Seri Najib, isteri dan keluarga. 

Ghairah nampaknya pembangkang memainkan isu. Sebut sahaja, Scorpene, kematian Altatuya, cincin Rosmah, dan macam-macam lagi telah dimainkan oleh pembangkang. Andaian mudah, pembangkang sudah terdesak dan mati punca kerana hanya tertumpu untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib semata-mata. Mereka tidak dapat menidakkan bahawa Kerajaan yang ada hari ini gagal membawa kenikmatan dan kemajuan. Ya, janji sudah ditepati.

Kebalkah pembangkang sehinggakan mereka terus dan terus menembak? Berapa banyak stok peluru mereka?


Jangan gali banyak lubang, hingga lupa kambus lubang sendiri

Pembangkang usah lupa bahawa mereka juga ada kain yang perlu dijaga. Isu-isu moral dan akhlak pemimpin-pemimpin mereka juga jangan ditutup sebelah mata. Belum lagi dengan janji-janji yang manis masih tertunggak.

Kemenangan yang lepas mungkin hanya peluang bagi mereka untuk mengukur baju di badan sendiri. Rakyat tidak buta untuk menilai. Buktinya lihat sahaja bagaimana negeri-negeri yang dipegang oleh mereka.

Paling tidak wajar apabila hukum agama diperkaitkan dengan kepentingan politik. Itu belum lagi isu-isu sensitif yang sengaja dimainkan.


Sulit dan rahsia  

Berteka-teki dengan apa yang sulit dan rahsia namun berada di tangan pembangkang menimbulkan rasa kemusykilan terhadap ‘pemegang-pemegang amanah’. Biar pecah di perut, jangan pecah di perut. Benarkah setiap pemegang amanah ini seperti itu? Jika benar, mana mungkin hitam putih di tangan mereka yang tidak sepatutnya? 

Siapakah yang perlu dipersalahkan? Adakah sekadar kecuaian atau inilah konspirasi pembangkang?

Tertarik dengan kata-kata Tun Dr Mahathir.
Ini adalah tabiat orang Melayu lama yang mana bila ada orang tawar duit, dia akan jual negerinya seperti di Pulau Pinang, Singapura dan beberapa lagi. Maka jadilah apa yang dikata orang ‘sejarah berulang dengan sendirinya.

Harapnya, bukanlah orang Melayu yang menjadi dalangnya.


Penjawat awam

Penjawat awam seharusnya faham dengan aspirasi Kerajaan. Jika tidak, masakan pula kita mengharapkan pembangkang untuk membawa aspirasi Kerajaan?

“Undi saya adalah untuk yang telah membuatkan saya mampu menyara dan membesarkan keluarga saya selama ini,”. – Pesara guru

Kependudukan di Malaysia harini hampir mencecah 24 juta di mana 1.4 juta merupakan penjawat awam dengan majoritinya berbangsa Melayu. Sekiranya ada penjawat awam yang mempunyai kepentingan tertentu, undurlah diri sebelum jadi anjing yang tak kenal tuan. Beri peluang kepada mereka yang lebih layak.


Jangan diam diri

Jika kita ingin menang, jangan hanya diam diri. Selongkar dan pegang terus petualang yang ada. Jangan terus singkir hingga mereka terlepas. 

Terus berhati-hati, lagi-lagi apabila berhadapan dengan isu yang melibatkan keselamatan. Baik dari segi dokumentasi, ahli-ahli, perjumpaan dan segala perkara yang berkaitan. Tambahan lagi dengan kecanggihan gajet masa kini. Jika terlalu ambil mudah, itulah peluang bagi mereka.

Berpeganglah pada prinsip kerahsiaan dan kepercayaan.

Cabarannya kini adalah untuk berhadapan dengan persepsi. Bila pembangkang mula bermain dengan persepsi rakyat, pastikan rentak permainan dalam kawalan. Tangani lebih awal. Jika tidak, lebih susah untuk memperbetulkan persepsi yang telah didonktrin.

p/s: Sekalian yang ada, terus bersedia. Demi Alif, Ba & Ta.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...